čtvrtek 19. března 2015

CO ČINÍ BRAZÍLIÍ ZRANITELNOU V OTÁZCE KORUPCE? MALÁ KUCHAŘKA NA BOJ S KORUPCÍ.


BBC Brasil hovořilo se třemi odborníky v oblasti veřejné správy, jež mají zkušenosti z několika zemí, abychom se dopátrali odpovědi na to, co činí brazilský stát citlivým v otázce korupce. Političtí vědci Matthew Taylor, výzkumný pracovník při Brazilském ústavu centra Woodrowa Wilsona ve Washingtonu, dále pak Daniel Gingerich, profesor univerzity ve Virginii a expert v oblasti boje proti korupci, a Daniel Kaufmann, prezident oblasti správy věcí veřejných při Resource Institute a bývalý ředitel Světového bankovního institutu (WBI), sestavili šest bodů hlavních problémů korupce v Brazílii a zároveň navrhli možná řešení.

1.       Financování politiky

Analytici tvrdí, že důležitou složkou nedávných skandálů v Brazílii, je skutečnost, že jsou spojeny s financováním provozních nákladů politických kampaní. Kaufamann konstatuje, že volby v Brazílii patří k nejdražším na světě, s cenou vyskočily z 321 milionů dolarů v roce 2002 na 3 miliardy dolarů v roce 2014. „Rostoucí ceny volebních kampaní a nedostatek reforem systému financování, jsou určujícími faktory korupce v Brazílii“, říká. Poukazuje na to, že více než 95% finančních prostředků poskytují foremní společnosti, a že zároveň požadavky na podávání zpráv o těchto příspěvcích jsou omezené. Podle Kaufmanna je rozhodující urychlení reforem, jež umožní pouze jednotlivci, nikoli firmy, které dávají soukromé dary na kampaně.  Kaufmann uvádí další opatření, jako je přidělování více veřejných zdrojů, zajišťující rovné podmínky pro kandidáty nebo omezení výdajů kandidátů.

2.       Beztrestnost

             „Skutečnost, že brazilská demokracie nedala až do roku 2010 jediného federálního politika do vězení, dává jasnou představu o problému,“ říká Taylor, jeden z editorů knihy Korupce a demokracie v Brazílii. Podle analytika je jedním z řešení zvýšit „náklady“ korupčníkům, kteří si budou vědomi toho, že budou muset za svůj čin zaplatit. „Náklady na korupci jsou v Brazílii relativně malé. Je realitou, že asi třetina kongresu za posledních dvacet let, bez ohledu na to, za vlády jakého prezidenta či politické strany, byla zapojena v trestních kauzách. Podle Taylora vytváří tento scénář mimo jiné jakýsi „perverzní cyklus“, jelikož v kongresu se korupce udržuje prakticky setrvačně, tudíž je méně pravděpodobné, že reformy mohou ukončit beztrestnost. Taylor dále konstatuje, že v posledních desetiletích došlo k pokroku, když byly vytvořeny příslušné kontrolní úřady jako je CGU (Controladoria-Garal da Uniao), posílení role ministra pro veřejnost (o Ministério Publico) a Federální policie či vytvoření Federálního auditového dvora (TCU). Nesmíme však zapomínat, že soudy jsou stále často pomalé. „Za posledních třicet let jsme v Brazílii viděli obrovské institucionální výdělky, velký legislativní přínos, pokud jde o nové zákony v boji proti korupci.  Jestli nyní uvidíme odsouzení a odstranění zkorumpovaného politického systému, Brazílie se může dostat do pozitivního cyklu“, říká. Taylor uvádí příklad Spojených států, kde se v relativně krátkém časovém období, podařilo korupci radikálně snížit. Podle Taylora platí, že mobilizace občanské společnosti volající po reformě a práce tisku při odhalování korupce, patří mezi faktory, které by měly mít výrazný vliv na změny v zemi trpící korupcí.

3.       Transparentnost

I když transparentnost ve srovnání s jinými zeměmi je poměrně dobrá, Brazílie má stále prostor k pokroku v této oblasti, míní odborníci. Mezi opatření, která by mohla zvýšit transparentnost, Taylor uvádí vytvoření jakési dobrovolné činnosti, v rámci níž by členové parlamentu zveřejnili podrobnosti o svých příjmech a majetcích. Analytik také zmiňuje důležitost fungování systému brzd a rovnovah (check and balancies) v brazilském politickém systému. Nicméně Taylor věří, že tento systém kontroly, založený převážně na podnikání, který sleduje určitý boj o moc, bude postupně efektivnější. „Čím více funguje vzájemná kontrola, tím lépe. Nicméně ideální by bylo rozdělit kontrolu rovnoměrněji mezi moc soudní, zákonodárnou a výkonnou,“ říká.

4.       Regionální politika

        Odborníci zdůrazňují historický význam regionální politiky v Brazílii, a s tím i souvislost s korupcí. Gingerich poukazuje na to, že v minulosti obce bývaly základní politickou jednotkou, a podobné je to i dnes. Pro úspěch politiky na vládní a legislativní úrovni je cílem zajistit si moc již v regionu, od starostů.  Dalším krokem by tedy mělo ukázat lidem, že všechny složky pracují společně v boji proti organizovanému zločinu.

5.       Veřejné služby  

         Podle Gingeriche by bylo dobrým způsobem, jak bojovat s korupcí, snížit počet politických uchazečů do federální vládních pozic a místo nich umístit veřejné zaměstnance. „Většinu brazilských úředníků tvoří lidé, kteří jsou otevření, profesionální, dobře trénovaní, disciplinovaní a oddaní zasvětiti život veřejným službám,“ říká. „Problémem je, že existuje tisíce pověřených pozic,“ říká. Nejen v minulosti, ale i nyní jsou tyto pozice součástí koaličního vyjednávání mezi stranami. Není to jen ve vládě Dilmy Rousseffové. Bylo tomu tak vždy. Smluvní strany a jejich vůdci dobře vědí, že jakmile si zaručí přístup k těmto pozicím, mají sílu pera. To se pak promítá do peněz pro stranu.“
 
6.       Korupce nula

Problémy s korupcí, kterým čelí Brazílie, nejsou neobvyklé v porovnání s ostatními zeměmi v regionu. Argentinu a Mexiko například také trápí politické strany zapojené do korupčního systému, řekl Gingerich. „Jsou však také některé výjimečné případy v oblasti Latinské Ameriky, kterým se vyplatí věnovat pozornost – Chile, Uruguay, Costa Rica – těmto státům se podařilo snížit úroveň korupce." Kaufmann poukazuje na to, že navzdory zvýšenému úsilí těchto států, vždy bude uvnitř nich existovat nějaká korupce. „I v těch nejlepší zemích, jako je Skandinávie, jsou čas od času jednotlivé případy korupce.“ Podle Kaufmanna lze rozdělit země dle úrovně korupce do tří skupin. Zaprvé, země s nízkou úrovní korupce (jednotlivé případy). Za druhé, země, kde je korupce systémová a lze s ní bojovat. Zatřetí, země, kde je problém endemický. Brazílie je ve středu, patří mezi země, kde je korupce systémová a lze tedy s ní bojovat. Gingerich zároveň nedoporučuje zemím zavádět takové nástroje, které by s korupcí mohly zcela skoncovat. Různorodé typy nastolených ovládacích prvků potřebných k dosažení tohoto cíle by mohly přinést tolik neefektivnosti, pokud jde o vládní opatření a náklady, že výsledek by mohl být ještě horší, než dosavadní problémy. Při pokusu o omezení korupce na nulu jsou zde velká rizika, na něž mohou doplatit občané. Pokud budeme tolerovat relativně nízkou míru korupce, vyhneme se potížím. Gingerich uzavírá: „Korupce je špatná, jelikož snižuje účinnost veřejných výdajů. Vybrané peníze od občanů prostřednictvím daní tak nejsou efektivně využívány ve zboží a veřejných službách.“

Zdroj:

http://www.bbc.co.uk/portuguese/noticias/2015/03/150319_brasil_corrupcao_vulneravel_ac

Žádné komentáře:

Okomentovat