čtvrtek 5. prosince 2013

Martin Heidegger: VĚDA, TECHNIKA A ZAMYŠLENÍ (z četby filosofických děl)



         Slovy M. H. se tážeme po technice, abychom k ní zjednali svobodný vztah. Vztah je svobodný, když se v něm náš pobyt (Dasein) otevírá bytnosti techniky – být s bytností techniky v souladu znamená vědět, jak se technika vymezuje. Technika není ještě bytnost techniky samotné. Je třeba „uchopit techniku duchovně“, umět technice poručit. Mít techniku pod kontrolou se stává tím naléhavější, čím více hrozí, že se technika vládě člověka vymkne.
            Hledáme instrumentálno, tj. hledáme kauzalitu onoho techné. Hledání této kauzality je zařazeno do fenomenologického rámce: „Skýtání výskytu vynáší ze skrytosti do neskrytosti. K poskytnutí výskytu dochází pouze tehdy, jestliže skryté přechází do neskrytosti.“ Toto přecházení spočívá a probleskuje v tom, co nazýváme odkrývání (das Entbergen). Odkrývání pravdy (řím. veritas, něm. Wahrheit) chápeme obvykle jako správnost představování. Do oblasti kauzality patří účel a prostředek, patří do ní instrumentálnost – instrumentálnost platí za základní rys techniky. Technika není pouhý prostředek, technika je jeden ze způsobů odkrývání. Tím se nám pro její bytnost otevře docela jiná oblast, je to oblast odkrývání, tzn. pravdy (Wahr-heit). Technika je jeden ze způsobů odkrývání. Technika bytuje (west) v oblasti, v níž se děje odkrývání a neskrytost, tj. pravda.
            Co je to vlastně „technika“? Slovo vychází z řeckého techné. Techné není pouze jméno pro rukodělnou činnost a dovednost, nýbrž také pro vysoké umění a krásné umění, techné je něco poetického. Znamená také v něčem se vyznat, něčemu rozumět. Jakožto vysvětlující a otevírající je odkrýváním. Technika je jeden ze způsobů odkrývání. Bytnost moderní techniky (Gestell) – Gestell znamená to, co shromažduje všechnata stellen. Gestell je způsob odkrývání, který vládne v bytnosti moderní techniky, přičemž sám není nic technického. Technika není proto pouhé lidské konání, a už vůbec ne pouhý prostředek v rámci takového konání. Bytnost techniky je jakožto odkrývání nebezpečným. Gestell myslíme ve smyslu údělu a nebezpečí. Ohrožení člověka nepřichází teprve až od (možná) vražedných strojů a technických aparatur. Ohrožení ve vlastním smyslu se člověka týká již v jeho bytnosti. Tam, kde vládne Gestell, je tedy v nejvyšším smyslu nebezpečí. Slovy básníka Hölderlina: „Kde však je nebezpečí, vyrůstá také záchrana.“ „Zachránit“ znamená přivést něco zpět k bytnosti. Lze se tázat, zda bytnost techniky, Gestell, je společný rod (viz Aristotelovy Kategorie) pro všechno technické. Gestell nikdy není bytností techniky ve smyslu nějakého rodu. Gestell je údělem seslaný způsob odkrývání. Tázat se na techniku znamená tázat se na konstelaci, v níž se odehrává odkrytost a skrytost, v níž se odehrává to, co bytuje jakožto bytnost pravdy.

Žádné komentáře:

Okomentovat