Didaktický
manuál ke kurzu
Alternativní přístupy
k výuce filozofie na středních školách
I.
Úvodem k výuce etiky na gymnáziu
Etických
kategorií, kterými bychom se mohli v hodinách společenských věd
zabývat, je nesčetné množství. V rámci hodin etiky bychom v
současnosti rozhodně neměli postupovat v souladu s dějinami
filizofie (etiky). Se studenty začínáme etiku jejím úvodem, do
něhož promítáme analýzu etických kategorií (pojmy – dobro,
zlo, přátelství, láska, Bůh...), které zařazujeme do širšího
kontextu a ne vždy se řídíme zcela myšlenkami filozofů.
Neopomíjíme také myšlenky literátů, významných osobností z
veřejného života (teoretiky, vědce, politiky, ale i celebrity),
kde širokou názorovou platformu tvoří jejich citáty. Po tázání
se po základních pojmech z etikety se více ponoříme do hlouby
etiky v určitém prostoru a čase. Věnujeme se už jejímu
konkrétnímu zasazení do situace. Neopomíjíme témata jako etika
v praktickém životě (včetně etikety), etika v zaměstnání, ve
škole, ve vědě, v reklamě, v ekonomice, politce nebo právě v
hudbě. Jako učitel zadám vždy jednu z kategorií určité skupině
žáků, která potom na toto téma vede sama hodinu. Na přípravu
mají žáci poměrně hodně času. Po prezentaci daného tématu
vedeme společnou diskusi nad konkrétními problémy, pokládáme si
složité otázky, na které nelze někdy jednoznačně odpovědět a
žáci odchází z hodiny naplněni novými pohledy, názory a
zároveň s vědomím, že na otázky neexistují jednoznačné
odpovědi. Ve své duši si tak odnášení samostatně zformulovaný
názor, který když si obhájí, tak jim ho málokdo upře. Hodiny
etiky jsou jednou z mála okamžiků, kdy učitel a žák může
projevit svou lidskost bytí a otevřít si vzájemně svou duši,
která bývá v jiných hodinách spíše uzavřená. Ovšem, jak
ostatní vědí, i otevřenost duše má své hranice. Druhým
okruhem témat, kterými se ve škole zabýváme, jsou vybrané směry
etického myšlení: křesťanská etika (Platón, sv. Augustin,
Tomáš Akvinský, Bible), hédonistická etika (Aristippos z Kyrény,
Epikuros) a její protivníci v rámci utilitarismu (J. S. Mill,
Bentham...) nebo etika pragmatismu. Zpravidla jeden etický směr
zabere jednu až dvě vyučovací hodiny.
II.
Etika v hudbě jako filozofický problém (teoretická část hodiny)
V myšlení
filozofů hudba a hudební texty nezaujímají nějakou významnou
úlohu. Přesto se k hudbě a porozumění textu muzikantů nepochybě
dá zaujmout i filozofický postoj. Zkoumat huba jako určité „druhé
tělo“ člověka nedávno zkoumal ve své disertační práci Tělo
hudby Ondřej Galuška (Tělo hudby, rkp. diseratační
práce 2012, ÚFaR FF UK Praha 2012). Hudbu chápe jako „komplexní
vtělený proces, do kterého vždy vstupujeme někde uprostřed“.
Nejprve
je třeba poukázat na základní pojetí hudby u jednotlivých
filozofů. Tato pojetí se pak společně pokoušíme
interpretovat.
I.
Pythagoras:
Hudba
je bušení kovadlin a racionálními intervaly.
II.
Platón
Hudba
je harmonie vedoucí duši k rozumu a škodlivá mnohozvučnost,
zároveň hudba sfér a rozladěná lyra.
III.
Boethius
Hudba
je musica mundana a musica humana či instrumentalis.
IV.
W. G. Leibniz
Hudba
je intelektuální láskou k řádu a mírou přesahující
smysly, a afektivním požitkem odvozeným z tělesných
vibrací.
V.
F. Nietzche
Hudba
je apollinská a dionýská.
VI.
T. Adorno
Hudba
reprezentuje bezprostřední manifestaci pudů a zároveň prostředek
jejího zkrocení.
VII.
R. Barthes
Existují
dvě různé hudby a dvoje dějiny hudby – hudba, kterou člověk
poslouchá, a hudba, kterou člověk hraje.
VIII.
A. Smith
Hudební
produkce vytváří jen „pomíjivé služby“, hudebník není
produktivní pracovník, nevytváří trvající předmět, zboží
vytvářející nadhodnotu.
Už
z těchto pojetí je zjevné, že hudbou od počátku prochází
protiklady a rozpory, jež lze chápat jako tradiční metafyzické
protiklady těla a ducha nebo rozumů a pudů. Hudbu je nutné
tematizovat jako tvůrčí činnost, a to nejen v případě
skladatele, ale i v případě hudebníků a posluchačů. Všem
stranám jde o to vytvořit si prostřednictvím hudby určité tělo:
rezonující, světelné, orchestrální, molekulární, astrální
nebo duchovní.
Podle
M. Heideggera charakterizuje hudební nástroj jeho neprůhlednost.
Kladivem se musíme naučit správně bouchnout. „Teprve zatloukání
odkrývá specifickou vhodnost kladiva“ (Heidegger, Bytí a čas,
Praha 1996, s. 88-89). R. Barthes to ještě konkretizuje, když
prohlašuje, že bříška prstů pianistů jsou nejerotičtější
částí jejich těl. Jsou místem setkání, ale i místem směny,
kde se rodí hudba, tělo a duše zároveň. Z pohledu
sociologie je klavír chápán Maxem Weberem jako buržoasní
nástroj. V 18. a 19. století byla hra na klavír dokonalým
prostředkem k tomu, aby se mladé dívky mohly ve společnosti
prezentovat jako dobře vychované, inteligentní a přitom ukázněné
a zachovající si své dekorum (Ondřej Galuška 2012, s. 67).
Mluvíme-li
o těle hudby tvůrčí činnosti interpreta, pak na druhé straně
lze mluvit také o těle posluchače. Takové tělo musí umět
vhodně naslouchat hudbě i textu. Galuška upozorňuje, že poslech
je činností, kterou mohu vyvíjet ve vyšším či menším stupni
a kterou mohu rozvíjet a ve škole se považuje za jednu z klíčových
priorit naučit děti se soustředit – poslouchat. Sluch a poslech
však někdy může jít zcela proti sobě. „To, co posloucháme,
není nutně to, co slyšíme, a naopak.“
III.
Interpretace hudby a hudebního textu (praktická část hodiny)
Studenti
mají sami za úkol zhodnotit, jaká hudba je vhodná do výuky
k tématu „Etika a hudba“. Z pravidla se drželi
formátu interpreta, který ve svém textu skutečně o něčem
vypovídal. Studenti se shodli na tom, že nejvíce se k výkladu
morálky a současného stavu společnosti hodí protestsongy, rap
nebo hip-hop. O lecčems mohou vypovídat také hudební klipy
interpretů.
V jedné
vyučovací hodině, která je věnována etice a hudbě lze pracovat
s hudebními texty níže uvedených interpretů. Jejich výklad
a obsah, o čem vypovídají, by si zasloužil mnoho více prostoru,
než je mi v této práci vymezen. Proto se pokusím jen o
určité nahození cesty, která se nám nabízí. Studenti by se
k textu nebo samotné melodii hudby měli poté vyjádřit a
sdělit, co cítí a zdůvodnit, co tím „básník“ chtěl říci.
Zároveň by měli dát najevo své pocity a názor na danou hudbu.
Během
hodiny věnované etice a hudbě se prezentující snažili upozornit
na 3 interprety. Zvolili si nedávno popotahovanou ruskou punkovou
kapelu Pussy Riot a jejich Punkovou modlitbu, lamače dívčích
srdcí Tomáše Kluse (Pánubohu do oken) a Daniela Landu
(Protestsong). Já jsem ještě pro dokreslení situace
poukázal na texty Xaviera Baumaxy (Pan farář, Pažitka,
Nazijazz) a nedávný singl Barbory Polákové a Davida Kollera s
názvem Sami. Převážnou část prezentovaných písní
tvořily protestsongy. K výuce jsme používali stránky youtube.com
a webovou stránku www.karaoketexty.cz,
kde jsou publikovány texty písní, včetně zahraničních
interpretů, často i s překladem jejich textů do češtiny. Vždy
po poslechnutí písně a přečtení jejího textu jsme se zaměřili
na interpretaci, kde jsme zohlednili nejen psanou stránku projevu
hudebního interpreta (text písně), ale i hudební stránku
(melodie, barva hlasu, hudební styl). Ne vždy jsme se na
interpretaci hudebního textu všichni shodli, ale to není
samozřejmě na škodu.
Nevýhodou
tohoto tématu je, že je velmi rozsáhlé a v závěru je mu ve
výuce věnováno velmi málo prostoru, pouhá jedna vyučovací
hodina. Je však na učiteli, jak s tímto tématem rozsahově a svým
pojetím naloží. Další nevýhodou je, že student interpreta
nemusí znát a text písně nebo hudbu si vyloží příliš jinak,
do jisté míry zkresleně a také předpojatě. Je tedy vhodné
volit dostatečně známé interprety, kteří jsou studentům blíže.
Hodina má však jednoznačně svůj spád, na studenty působí do
velké míry přitažlivě a zároveň se u ní také odreagují,
jelikož v ní není tolik věnováno psaní, ale spíše poslechu a
diskusi.
Žádné komentáře:
Okomentovat