ÚVOD
Tázat se po obrazu českého národa, vlastně
jakéhokoli národa, může být samozřejmě zavádějící a zkreslující. Z čeho
vlastně vycházet? Při posuzování národního charakteru je nutné nepochybně
využít lidskou zkušenost, empirii. Ta však doposud nebyla shromážděna, filosofický
výklad českého národa de facto chybí a nikdo se jím v intenzivní míře
nezabýval. Možná chcete podotknout, že si pokládám spíše sociologickou otázku.
Sociologická práce však předpokládá zpracování dotazníku či jiných metod. Filosof
si může pro zformulování svých poznatků ukrojit z každé vědy ty
nejzajímavější poznatky. Z tohoto důvodu je nutné, abych se opřel nejen o
výstupy sociologů, žurnalistů, historiků, politologů, filosofů, ale také o
svojí vlastní zkušenost se svými souputníky. Posuzovat národní stereotypy a
vlastnosti reálných lidí je cestou do pekel. Můžete se snažit o tu největší
objektivitu a stejně se Vám nepodaří jí dosáhnout. Národ lze pozorovat
z různých úhlů pohledu. Autor si na sebe tak trochu šije bič, jak se říká.
Tuto práci lze pokládat za „gellnerovskou studii“, jelikož využívá
interdisciplinárního přístupu, stejně tak jako kdysi Ernest Gellner. Tento
britsko-český filosof a sociální antropolog (1925-1995), který se fenoménu
národa a nacionalismu věnoval jako jeden z prvních (Nations and Nationalismu, 1983, česky 1993), si netroufl v rámci
svých postmoderních přístupů hodnotit své současníky z bližšího pohledu
(to se mu nepodařilo ani v posmrtně vydané práci Nationalism 1997, česky 2003).[1] Výjimku se v tomto ohledu snaží udělat
až Erazim Kohák, který vědomě nabourává duševní klid českého čtenáře, jelikož
útočí mimo jiné na současný český národ.[2]
Jeho práci nelze opominout, budu z ní vycházet v samostatné kapitole.[3]
V zásadě lze vymezit dvě
základní pozorovací polohy – vnitřní, to znamená, že obyvatel země pohlíží na
svého spoluobčana, a vnější, to jest situace, kdy cizinec získává zkušenost
s novým – zahraničním prostředím a utváří si pohled na zcela neznámá
individua, zasazená do stejně tak neznámého prostoru. Takové otázky si položili
nedávno pracovníci Psychologického ústavu AV ČR (Martina Hřebíčková a Sylvie
Graf). Pracovali s druhým uvedeným modelem. Na stránkách Lidových novin poskytli
k tomuto problému rozhovor v době pořádání Eura 2012 v Polsku a
na Ukrajině. Češi prý mají v novodobé historii možnost poznat polský národ
více z blízka v tak masovém měřítku. V diskursu o obrazu českého
národa by bylo lepší situaci prohodit a Češi by měli být hostiteli. Na prvním místě jsou hodnoceny především
sympatie. Výzkumy polského Centra pro veřejné mínění prý dokazují, že obliba
Čechů v Polsku v poslední dekádě stoupá. Jak stoupá, to si ukážeme
v poslední kapitole.
Máme být skutečně na co hrdí? Jací
vůbec jsme? Jdeme si za svým snem nebo jsme líní, nerespektujeme se navzájem,
děláme jednu hloupost za druhou či se jen tak poflakujeme a už vůbec nejsme
hrdí na svůj národ? Na první pohled jde skutečně spíše o otázky pro sociology.
Je však nutné si uvědomit, že jsou to také tázání filosofická, u nichž lze
hodnotit minimálně morální hodnoty národa. Z těchto pozic se na ně pokusím
najít odpověď. Netoužím zároveň po tom
předkládat čtenáři nějaké ukvapené myšlenky a vybádané závěry. Ostatně ty
nepodává nikdo ze současných filosofů k tomuto tématu, jak uvidíte. Za
jeden z nejdůležitějších fenoménů národní identity považuji nacionalismus.
Nacionalistické pozice dnes již tolik nevystupují a charakter národa má jiné,
často osobnější premisy. Přesto je nutné se na nacionalismus z počátku zaměřit,
jelikož tento pojem hýbal dějinami 19. století celé Evropy.
I. TÁZÁNÍ SE PO POJMU NACIONALISMUS
Britský politolog Andrew Heywood
definuje nacionalismus jako „názor, podle
něhož ústředním principem politické organizace je národ.“[4] Takové prosté definování s sebou
přináší řadu problémů a je nutné ho okomentovat či doplnit. Lze vyjít
z předpokladu, že myšlenka nacionalismu se zrodila v období Velké
francouzské revoluce.[5]
Předtím bychom u obyvatel toho kterého státu stěží hledali základní axiom
vědomí příslušnosti k národu či patriotismus, resp. vlastenectví. O tom
mluví i nejnovější společensko-vědné učebnice a v zásadě vychází z
Gellnerovy myšlenky konstituování národa (Gellner mluví o teorii Šípkové Růženky). Gellnerovými slovy: „Je to nacionalismus,
který plodí národy, a nikoli obráceně.“[6]
To je velice zásadní a do jisté míry provokativní teze. Národ vzniká (probouzí
se) díky nacionalismu, ne naopak! Je možné ovšem namítnou, že
v souvislosti s touto myšlenkou byly opominuty konflikty Čechů a
Němců (cizinců) v době předhusitské, husitské či v období
habsburském. Nešlo tehdy ještě o národy? Lze si odpovědět následovně. Jejich
rozpory sice byly postaveny na národní třenici, měly však jinou ideovou rovinu
(často náboženskou či mezinárodní – vzpomeňme pražské univerzitní spory a
vydání Dekretu Kutnohorského[7]
– méně už vnitropolitickou, viz Maiestas
Carolina, kde Karel IV. žádal, aby do zemských úřadů byl dosazen vždy
člověk znalý českého řeči, nemuselo však jít nutně o Čecha. Zde ještě nešlo o
to vytvořit si stát Čechů.
Ladislav Hejdánek upozorňuje, že pojem národ sám
o sobě mate, jelikož se členem „národa“ nikdo nerodí, nýbrž v průběhu
života se jeho příslušníkem teprve stáváme, anebo také ne.[8]
V souvislosti s tím zmiňuje Rádlem citovanou historku o obrozeneckém
kazateli Bolaslavu Jablonském, jemuž bylo vytýkáno, že staví češství před
křesťanství. Jablonský argumentoval tím, že nejprve se narodil a až potom byl
pokřtěn. Hejdánek stojí na pozici nabití příslušnosti k národu až svým
přihlášením se k němu, nikoliv narozením, čímž bychom si příslušnost
k národu nemohli vynutit. Cituji Hejdánka: „Do národa se proto nikdo
nerodí tak, že by už samozřejmě svým narozením k národu náležel, ale musí
– v tomto případě – nejdříve národ přijmout za svůj, a za druhé musí ,národem‘,
tj. lidmi, kteří národ již za svůj přijali, být jako příslušník národa přijat.“[9]
Nelze také tvrdit, že národy jsou tu „od přírody“. Pokud to tak někdo míní,
sdílí aristotelovský přístup. Aristoteles si tehdejší polis (obec, městský
stát) představoval jako instituci danou jednoduše „od přírody“ (fysei). Národ je tedy záležitost
nespolečenská, nepřírodní. Zároveň platí, že si člověk nemůže vybrat, do jaké
kultury a společnosti se narodí.[10]
Pojetí českého národa bylo v českém národním obrození neseno herderovskými
myšlenkami. Herder vytýká západnímu státům, že jejich původ je dosti
„nepřirozený“, jelikož jsou založeny na moci a násilí. Závažným posláním našich
obrozenců bylo vytvořit národní stát, kterému však nutně musela předcházet
kulturně-společenská obroda. V učebnicovém pojetí typologicky spadá tento
nacionalismus do proudu liberálního.
Druhý typ nacionalismu, tzv. nacionalismus
rozpínavý, bychom mohli přiřknout dle herderovského názoru právě státům
západního typu, v moderním pojetí lze apriori doplnit Hitlerovo Německo,
Stalinův Sovětský svaz, ale i další, byť „jen“ autoritativní režimy (ne nutně
totalitární), přehledně typologicky rozčleněné Juanem Linzem. Oba typy jsou
nepochybně reakcí na stav společnosti. Podobné, odbornější dělení nacionalismu má
M. Rejai, který mluví o nacionalismu
formativním (zaměřeným na formování nového národa), prestižním (zaměřeným na posílení moci existujícího národa) a nacionalismu expanzivním, tedy
imperialismu.[11]
Hejdánek upozorňuje, že se národ
nutně nekryje s rasou a kulturou. Rasa pojímá více národů a kultury se
mohou aplikovat také vně původní okruh. K rozvinutí nacionalismu může
podle Hejdánka „dojít teprve na základě ideologickém“. Jestliže český národ
svoji oficiální ideologii postrádá, lze se tedy domnívat, že Češi nejsou
národem nacionalistů (ani jiných politických myšlenkových proudů)? Odpověď po
mne nyní nečekejte. Je třeba se na problém podívat postupně. Záleží také, jakým
způsobem pojem ideologie uchopíme. Jde o soustavu myšlenek a výpovědí obecně,
nebo se za ním skrývá pejorativum? Během doby nepochybně došlo k posunu
významu chápání tohoto pojmu. Má tedy Česká republika svou ideologii? K umírněné
formě nacionalismu se hlásí téměř všichni. Jsou z tohoto důvodu Češi
nacionalisté, a tedy vyznavatelé této politické ideologie? Ne tak docela. Jak
jsme se několikrát přesvědčili, český nacionalismus se projevuje až tehdy,
bijeme-li jako národ poplach. Málokdo nám samozřejmě sdělí, na čem takováto
specifická „česká ideologie“ spočívá. V novinách jí stěží budeme hledat,
přesto je nám všem dobře známa z úst pana prezidenta, kdy bývá někdy
doslova recitována v rámci novoročního projevu. Ruku v ruce jde
s ideály demokracie, jakožto jediné zdravé formy vlády, byť s velkými
trhlinami. Také Evropská unie se snaží nezůstat oproti Americe a dalším
velmocím pozadu. Prvky ideologické rétoriky mající zapůsobit na integritu a
sounáležitost Evropanů, jsou často slyšet z úst německé kancléřky Angely
Merkelové, naposledy při jejím projevu v americkém Kongresu. Zpět však úvahám
nad českým národem. V závěru svého spisu Hejdánek instruuje, o co by
vlastně v národním programu mělo jít. Národ by se měl soustředit na ideje,
to jest na ne-danosti (viz Patočkův „negativní
platonismus“), nikoli na minulost, respektive to, co z ní přetrvává.[12]
Ukažme si nyní několik základních rovin, na základě kterých filosofové (lépe
řečeno sociologové a politologové) mohou analyzovat svoji „současnou“ situaci a
národní chování.
Haller (2000) a Carey (2002)
vymezili pět prvků národní identity:
1) obraz národa, 2) vazbu k národnímu státu, 3) národní hrdost a stud, 4)
pocit věrnosti a lásky k národu, 5) připravenost jednat ve prospěch
národa.[13]
Není možné se v jedné práci vyjádřit ke všem těmto bodům. Nejen, že nebyly
dosud v domácí filosofii dostatečně reflektovány, ale k objektivnímu
zhodnocení chybí také základní metodologická východiska.
Když sociologové hodnotili
nacionalismus (šovinismus) a patriotismus v komparativní evropské
perspektivě (resp. v rámci zemí EU), dostavily se zajímavé výsledky.
Pouhých 23,4% obyvatel České republiky považuje svoji zemi za lepší, než
většinu jiných. Daleko výraznější postoj k této otázce zaujali Rakušané či
Norové (67,6%, 67,2%). Býti Čechem chtělo zůstat 35,9% dotázaných, radikálněji
se národní identita projevila u Maďarů (60,4%), Poláků (56,8%) a Slovinců
(54%). Výzkum také ukázal často v médiích zmiňovanou praxi, kdy se Čech
bije za svůj národ nejvíce, a to v době pořádání sportovních utkání, tedy
pokud se nám zrovna dobře vede. Hrdost na svou zemi během mezinárodních sportovních
šampionátů přiznalo 86,3% Čechů, stejně tak Slováků. Výraznější je tato
tendence akorát v Maďarsku (89,3%), ve Slovinsku (92,8%) a v Polsku
(91,1%). Je nutné se ptát, proč zrovna v těchto zemích jsou tyto odpovědi
takto výrazné. Filosof nedává odpověď. Já nabízím tyto možnosti: 1) jde o malé
země (vyjma Polsko), 2) stále si tyto země musí něco dokazovat, a když to nejde
v politice, musí to jít alespoň ve sportu, 3) dlouho utlačovaný národ již
vytvořil svůj stát, je proto nutné posunout nacionalismus do jiné roviny, 4)
v ničem nejsme tak dobří, národní soudržnost projevíme alespoň tímto
způsobem. Bod tři a čtyři jsou patrně všeho příčinou, pokud mluvím alespoň
v případě Čechů. Ostatní národy, nechť hodnotí tamní filosofové.
Národní hrdost je u každého národa
sycena jeho úspěchy a podkopávána jeho neúspěchy. Měla by být měřena
v několika oblastech – v oblasti fungování demokracie, politického
vlivu země ve světě, ekonomických výsledcích, systému sociálního zabezpečení,
výsledků v oblasti vědy a techniky, úspěchu ve sportu, umění a literatuře,
zapojení ozbrojených sil do konfliktů, historie země či v oblasti
dodržování základních lidských práv. Uvedené zdroje národní hrdosti však nejsou
rovnocenné. Ukazuje se, že výkony kultury jsou pro národní hrdost daleko více
signifikantní, než zdroje politické. Češi a Italové patří k respondentům,
kteří jsou nejvíce hrdí na svůj národ (90,9%, 90,1%).[14]
Pokud se ohlédneme do historie, poměrně jasně nám tyto postoje vykrystalizují.
Ponechme stranou, že Čechům, ale i Italům nebyla cizí mystifikace svého národa,
která mohla sehrát při formování hrdosti významnou roli (v případě Čechů
zejména spor o rukopisy nebo další mystifikační prvky v době národního
obrození).[15]
Z pochopitelných důvodů jsou naopak nejméně hrdí na svůj národ Němci (míra
hrdosti něco přes 30%). Mají-li se hodnotit ekonomické výsledky své země, jsou
na sebe Němci patřičně hrdí (82%), podobně tak Rakušané nebo Norové. Velmi málo
je Česká republika hrdá na své ozbrojené síly (podobný postoj zaujali vůči své
armádě Němci nebo Maďaři). Lze se spolu s autory výzkumu domnívat, že
v případě České republiky a Maďarska je malá národní hrdost na ozbrojené
síly způsobena „nízkou prestiží armády v době nedemokratického systému
vládnutí“.[16]
Jak čtenáři zjevně vyplynulo, toto
je pohled spíše sociologický, dosud filosofem prakticky nekomentovaný. Nad
problémem současných Čechů se pokusím filosoficky zamyslet ještě ve zbývajících
kapitolách této práce.
II. PATOČKOVI PRVOREPUBLIKOVÍ ČEŠI
V úvodu Patočkovi eseje Co jsou Češi? „Nás“ autor popisuje jako
malý středoevropský národ, z nějž cizinci znají pouze jednu osobnost,
dobrého vojáka Švejka.[17]
Co si už však netroufá zmiňovat je fakt, že na základě chování této literární
postavy vzniká nelibá česká vlastnost zvaná „švejkovství“. Otázkou je, kdy
začal být pojem používán. Jisté je, že švejkovské chování Čecha, byť ho tak
nepojmenovává, podal ve svém díle Národní
filosofie československá. I. Národní povaha již sociolog s filosofickým
základem, Emanuel Chalupný (1932): „Mlč a trp, i kdyby ti učitel nebo kdokoliv
v úřadě křivdil, protože budeš-li své právo hájit, ještě si ho rozhněváš a bude
se ti mstít.“ Je až s podivem, že Chalupný tento charakter českého národa
vyzdvihl ještě před těmi největšími ránami pro český národ, tj. zabrání Sudet
bez možnosti vlastní obrany a následná okupace vrcholící vytvořením Protektorátu.
Ještě více se snad švejkovství projevilo po r. 1945 a 1948. Za švejky pak
rozhodně nelze označit ať už aktivní či pasivní obránce českého národa (členy II.
a III. odboje). Patočka, byť již prvorepublikový intelektuál, nešel ve svém
díle do konfliktu se soudobým postojem „typického“ Čecha. Jeho práce jsou vůči
Čechům sice místy kritické, nechce si však svými myšlenkami proti sobě někoho
popudit. Když Patočka hodnotí originalitu české vědy, hovoří o studiu
mateřského jazyka (bohemistika), kultury a především historie. V těchto
vědách jsme si kladli národní, tj. mimoumělecké úkoly.[18]
Moderní češství propadlo dle Patočky vlivem malosti národa. Na druhé straně velikost
češství trvalo do té doby, kdy češství zůstalo netematické. Museli jsme navíc
sami sebe přesvědčit, že „propast mezi velikostí a maličkostí není tak velká“.[19]
Patočka nestihl a ani tehdy nemohl
formulovat své myšlenky o vlastenectví Čechů jeho pozdní doby (50. a 60. let).
Poslední období, ke kterému se ve své eseji vyjádřil, byl vznik Masarykovy
první Československé republiky. Zdůraznil růst Masarykovy autority, díky níž se
mohl pasovat do role doživotního prezidenta státu a obejít tak ustanovení o volebním
období v první československé Ústavě. Další aspekt, který vedl
k růstu češství, spočíval v poválečné pozitivní morálce Čechů. Na
rozdíl od většiny států, kde byla válka považována za katastrofu, a nikoli za
nový počátek, byl tento konflikt v Československu chápán zcela opačně,
jako nový začátek. Vznik samostatné republiky byl chápán jako naplnění
národního přání Čechů a konec konců také Slováků, byť ti si tuto tužbu
vytvořili o dost později. Nešlo jen o nacionální touhu po vlastním teritoriu
(státu), ale také o jazykovou identitu a její začlenění do praxe a kulturního a
společenského života. Takovýto nacionalistický výklad se stal našemu státu
osudným. Znásilňoval především české Němce, ale z hlediska jazykového také
Slováky, o osudech Poláků a Maďarů ani nemluvě.[20]
Spolu s Masarykem a Pekařem
hledá Patočka odpověď na otázku, co jsou Češi, v dějinách. Lze se spolu s Dušanem
Třeštíkem tázat: „Pociťujeme nyní opravdu potřebu vymezovat se jako naši
pradědové, dědové a otcové právě dějinami?“[21]
Názory se různí. Patočka chtěl dějinné vymezení Čechů kritizovat, nicméně
Třeštík se nemůže ubránit dojmu, že zůstal v jeho rámci hlouběji, než
chtěl. Třeštík „patří k těm, kteří se domnívají, že společnost definující
se výhradně nebo převážně svou minulostí je nezdravá, nepřirozená,
v zásadě sama sebou nejistá, a proto také nutně nechutně a nebezpečně
ideologická“.[22]
Když už bychom se měli ptát dějin, měli bychom se podle Třeštíka ptát na to,
kým jakožto Češi jsme. Odpověď však v dějinách ale sotva najdeme. Musíme ji
hledat zcela jistě v současnosti, „kterou teprve začínáme objevovat
jakožto myšlenkovou kategorii i jakožto náplň a smysl života. Otázka, čím jsou Češi, nemůže zřejmě být zodpovězena
tak, že zjistíme, čím byli.
Z toho důvodu se Třeštíkovi Patočkovy úvahy „zdají být tak málo časové a
jaksi nepatřičné, nepatřící sem…“[23]
Souhlasně s Třeštíkovým
názorem, ovšem nezávisle na sobě, přichází úvahy současníka Patočky, Ferdinanda
Peroutky (1895-1978). Lépe, než Patočka, podle mého názoru vyjádřil národní
povahu Masarykových Čechů právě Peroutka ve své eseji Jací jsme (1922). Prý jako národ „nevíme dosti dobře, jací jsme“.
Obvykle se spokojíme se rčením, že jsme národem Husa či Komenského. S cizincem,
který k nám přijede, chceme-li mu ukázat, jací opravdu jsme, navštívíme
muzeum nebo s ním zajedeme do Chodska, kde mu ukazujeme kroje, které se
nosí už jen o pouti, a tanec za zvuků dud. Dle Peroutky v tématice projevu
českého ducha neopomeneme zmínit osobnost Boženy Němcové, Josefa Mánese,
Mikoláše Alše nebo Bedřicha Smetany. Vzdálený pozorovatel může usoudit, že
český duch ve své podstatě už leží na vyšehradském hřbitově.[24]
Dle Peroutky není charakter českého národa jednoduché vystihnout, proto
navrhuje: „Abychom poznali moderní český charakter, k tomu je potřeba umět
se dívat na to, co právě nyní jest. A to je nejtěžší.“ Jsem za jedno
s Peroutkou, že českou národní povahu nelze hledat v podobě rukopisu
založeného v knihovně. Pokud si myslíme, že jsme národem Husa a
Komenského, tak to zcela jistě nic nevypovídá o naší dnešní povaze. Takové
přirovnávání Peroutka zcela odsuzuje, jelikož nevede „k vážnému pochopení
skutečného a přítomného národního charakteru.“ Dávám mu zapravdu v tom, že
„abychom poznali moderní český charakter“, k tomu je třeba umět se dívat
na to, co se odehrává PRÁVĚ TEĎ v našem národě. Jakoby se zdálo, že pro
vystižení současného národního charakteru bychom měli trávit svůj volný čas
studiem sociologických výzkumů (jejich výsledky byly zmíněny v první
kapitole). Nemusí tomu tak být. Od nich se lze celkem oprostit a stačí se jen
kolem sebe rozhlédnout.
III. POJEM NIC
A NIHILISTICKÉ ÚVAHY O ČEŠÍCH U ERAZIMA KOHÁKA
Současný filosof patřící
k nejstarší generaci, Erazim Kohák (*1933), přirovnává vzdor chartistů
proti režimu k faustovskému počínání si s Ďáblem. Boží mlýny zkrátka
melou pomalu, ale jistě. Od 17. 11. 1989 začaly mlít nanovo. V ten páteční
den jsme sice na Václavském náměstí křičeli „Už je to tady“, málokdo si ale
uměl představit, co slovo „to“ vlastně představuje. „A najednou už nebyl žádný
Ďábel […]. Říci Ďablovi ne […] už nepostačovalo jako program.“[25]
Novou národní filosofií se stalo budování
demokratického kapitalismu. Jenže co se stalo? Po skončení studené války
jsme ztratili přirozeného nepřítele a nyní nás ohrožuje „doslova a do písmene
NIC, rozšklebené zející NIC.“[26] Pojem Nic lze označit jako skutečný existenciální prvek v Kohákově
etice. Pro dnešek je NIC velkou
hrozbou, které zaplavuje naší mysl a prostor, kdysi vyplňovaný dle Koháka
smysluplnou činností. NIC se stalo doslova chimérou v našem lidském psyché: „NIC proč žít, NIC čemu věřit,
tolik jídla a NIC, co by živilo srdce a mysl.“ Tento nihilistický pohled (pojem
NIC) Kohák detailněji rozpracovává, inspirujíc se podobným postojem Karla
Kosíka z počátku 90. let. „Po zhroucení našich velkých příběhů, které
kdysi dávaly smysl bouřlivému toku lidského žití a bytí zbývají jen vyhořelí
lidé na hraně mezi nesmyslným blahobytem a hrozící krizí.“[27]
V tomto ohledu musel Kohák nutně obrátit pozornost na otázku
celoevropskou. „Celá Evropa žije ve strachu“, píše Kohák, nejde o český
fenomén. Nejde o strach, který známe z minulosti (Hitlerovo Německo,
Stalinův Sovětský svaz). „Dnes si hrozby vymýšlíme či vytváříme.“ Zdá se, že se
tak sami od sebe stáváme nepříčetnými, což je nebezpečná vlastnost bránící
rozvoji ideálu vlastenectví. Vlastenectví Kohák charakterizuje jako lásku
k mateřské a rodné zemi, ochotu čerpat z jejího dědictví a přispívat
k němu. Tento ideál představuje „jeden z nejčistších, nejlepších
pohybů našeho lidství, naší humanitas.
Právě humanitas se u dnešních Čechů,
ale často také Evropanů obecně vytrácí. Pokud v tom spatřujete analogii
k nihilismu F. Nietzcheho, máte pravdu.[28]
V závislosti na období, ve kterém žil, Nietsche stavěl nihilismus do
kontextu ztráty sakrálního prostoru a sekularizace společnosti. Nihilismus
definoval jako víru v „absolutní ztrátu hodnot, to jest nesmyslnost…“
Nietzcheho definice nihilisty jakoby přímo pasovala na současný postoj Čecha:
Nihilista je „člověk, jenž o světu, jaký je, soudí, že by měl nebýt, a o světu, jaký by měl být,
soudí, že neexistuje“.[29]
Kohákovy nihilistické postoje jsou zcela v rozporu s Peroutkovým
ideálem české humanity. Důvodem rozdílností názorů obou intelektuálů je
nepochybně období, ve kterém psali. Peroutka u Čechům vyzdvihl onu zmíněnou humanitas těmito slovy: „Nevyplenitelným
českým ideálem je chytrost a rozumnost, a naše humanita souvisí se zdravým
rozumem, který zdá se být jedinou naší spolehlivou tradicí.“[30]
Na dalších řádcích Kohák rozlišuje
mezi nacionalismem a vlastenectvím: „Z nejistého vlastenectví vyrůstá
nacionalismus – a případně i nacismus.“ Kohák svou stať uzavírá slovy, která
jeho postoj naprosto vystihují: „Svět, ve kterém žijeme, již není světem našich
někdejších obrozeneckých zápasů. Je to svět radikálně otevřený, svět vyhaslých
ideologií a dílčích úkolů, svět otázek spíš než odpovědí….“ Na závěr stati
Kohák pokládá dosti radikální otázku: „…má vůbec ještě smysl být Čech
v otevřeném světě otevřených otázek?“
Odpověď na tyto otázky stále chybí. Jak ale upozorňuje, závěry se do filosofie
prostě nehodí.
Provokativní otázky, které záměrně
postrádají odpovědi a jsou spíše komentované, pokládá Kohák v závěru své
knihy (kapitola Myšlení národa). Táže
se, zda má tvrzení Jsem Čech ještě
nějaký smysl. Možná jde totiž jen o „přiznání k nevyspělému
provincionalismu regionálních zvláštností…“ Myšlenka
národa českého je stejně tak pochybná, někdo jí má jen za hezké vlastenecké povídání.[31]
Kohák však vybízí k znovu tázání se po těchto pojmech jiným způsobem.
Meritem věci je dle něj jiná zásadnější otázka, a to zda má filosofie ještě
nějaký smysl ve světě vyhořelých ideologií. Kohák ale není žádným kritikem
českého národa. Ba naopak! Českého národa si velmi váží, byť strávil několik
let v emigraci. Česká republika je jeho výchozím bodem, odkud rád vyjíždí
a seznamuje se s dalšími kulturami. Nerad by se totiž vrátil do doby
pevného střežení hranic, ale zároveň by se „nechtěl rozplynout v prázdnotě
globální povrchnosti konzumní společnosti.“[32]
Lze se tázat kohákovsky znovu a znovu, respektive podobně: Co znamená být Čech…pokud vůbec ještě něco? A jaký to
má smysl? Češství přeci není něco, co mi
národ či politická strana ukládá. Jde o závazek, který jsem si (ne)utvořil já
sám pro sebe. Bytujeme na této planetě jako Češi jaksi svou setrvačností. Své
češství si jednoduše neseme jako nějaké těžké břímě, bez zásluhy jsme ho
zdědili „a v této generaci si je bez námahy zachováváme, ač nijak zvlášť o
to neusilujeme.“ V dnešním světě máme dle Koháka zcela jiné starosti. Jak
provdat dceru, jak si udržet práci nebo ji znovu najít, jak vyjít se šéfem či
se svým platem.[33]
Být Čechem nelze brát jako pouhý fakt,
ale jde také o ideál a společný úkol. Kohák se opět provokativně táže: „Jsme
schopní a ochotní se toho úkolu znovu zhostit? Pečovat o kulturní podstatu
svého národa se stejným nasazením jako kdysi obrozenci – a zároveň se stejným
nasazením se podílet na budování Evropské unie, našeho státoprávního zastřešení
pro jednadvacáté století?“[34]
Právě tyto otázky považuje Kohák za aktuální výzvu českého národa. Přímé, jasné
odpovědi od něj však nečekejme. Souhlasím s jeho záměrem na tyto otázky
neodpovídat a nechat čtenáře otevřít svou mysl, aby se tak zapojil do
všeobecného diskursu.
IV. LÉTA 1989 A 1993 JAKO MEMENTA VELKÝCH PROMĚN?
ZMĚNA MENTALITY? KOSÍKOVA, MACHOVCOVA A TŘEŠTÍKOVA REFLEXE.
Současná historici s oblibou
říkají, že dějiny pro nás končí léty 1989, případně rozdělením Československa
v r. 1993, a že prozatím nemá cenu zacházet dál a je třeba hodnotit věci
s odstupem. Zajímavé je podívat se na události těchto let prizmatem filosofa.
Vždyť právě tyto mezníky mají významný vliv na dnešní stav společnosti.
Jan Patočka označil T. G. Masaryka
za „filozofa, který založil stát“, čímž nechtěl poukázat přímo na jeho profesi,
ale na zcela mimořádný způsob, jakým nový stát založil. Petr Pithart později
dodal, že Československá republika sice „filosoficky“ začínala, ale zcela
nefilosoficky končí. Politologové a političtí filosofové to zdůvodňovali často
opakujícím se slovem pragmatický,
které bylo skloňováno všemi pády. Řada kritiků dává rozpad společného státu za
vinu naopak převážnému aplikování filosofie do praxe na úkor praktického
uvažování.[35] V lidském povědomí převažuje názor, že
příčinou odtržení byla snaha Slováků tendovat k samostatnosti, a že
slovenský národ již nechtěl držet za ručičku svého bratra-ochranitele.
Tyto dva historické mezníky se staly
samozřejmě postupem času předmětem výzkumu zejména siciologů-politologů, kteří
se tázali po pojmu národní identita,
tedy pozitivního vztahu jedince k jeho národu. Z kruhů filosofických,
které také musely reagovat na dobu těchto zvratů, se k tomuto tématu
kriticky vyjádřil zejména Karel Kosík (1926-2003).
Ve svých posledních letech života byl pro nás významným filosofickým
komentátorem té nejaktuálnější současnosti.[36]
Kosík s odvoláním na Bělohradského se staví proti vstupu do Severoatlantické
aliance (konečnému vstupu samozřejmě nezabránil, 1999). Bělohradský prý svým
postojem dokázal (ovšem byl jedním z mála), že se v národě „vždy najdou lidé,
kteří nepodlehnou oficiální ideologii a zpochybňují mínění, že servilnost je dědičnou
chorobou celé české politiky“.[37]
Přesto se Kosík ptá: „Mohou si Češi dovolit zůstat mimo vojenský pakt?“
Vzpomíná rok 1968, kdy Velký bratr vojenský
zasáhl, jelikož jsme si chtěli dělat věci po svém. Účast v paktu je tedy ryze
pragmatická. Nicméně český národ stále žije v traumatu, které mu vsugerovávali
agresoři. Okupanti vnucovali Československu představu, že bez vnějšího
zabezpečení a ochrany nemůže existovat. V české
otázce se neustále zamýšlíme nad tím, jak toto trauma překonat a jak se
osvobodit z uhranutí. Slovy Kosíka se lze tázat: „Jakou léčbu musí poraněný
projít, aby se rána zahojila?“ Jedno je podle něj jisté. Ten, kdo vzhlíží k
NATO jako ochránci, trauma neléčí, „hledí pouze do mrtvého zrcadla“.[38]
Kosík do svých Posledních esejí zakomponoval
také fenomén čecháčkovství. Nejprve odkazuje na rozhlasový projev
protektorátního ministra Emanuela Moravce z října 1940, ve kterém zazněla tato
slova: „Vždy byli vedle sebe Češi a Čecháčkové. Jen poměr mezi nimi se měnil. A
vždy bylo s národem zle, když Čecháčků bylo více, než Čechů. Čech myslí
v rámci Evropy a dívá se do příštího století. Čecháček myslí jen
v rozpětí svého městečka a dívá se jen na lapálie dneška…“[39]
Tohle je naprosto zkreslená představa o čecháčkovství – čecháček je přeci
vypočítavý, no a to byl i Moravec. Dle Kosíka přežívá tento zvláštní druh
českého živlu v našich duších dál. Čecháček už má také dokonce svůj blog
na internetu, nebo je o něm alespoň několik článků.[40]
„Analýzy“ blogerů tu zohledňovat nebudu, byť i ty jsou velice podnětné a
pečlivě provedené. Po jejich přečtení si člověk uvědomí, jak je těžké žít
s příjmením Čecháček a nějaký titul před jménem Vám k napravení
reputace vůbec přidat nemusí – opět čecháčkovský postoj. Vraťme se však ještě
na chvíli k obsahu vlastního pojmu. Snad nejlépe čecháčka popsal ve svých Pamětech Václav Černý. Věnuje se mu zde
poměrně obšírně. Uvedu z jeho knihy pouze základní popis: „Čemu říkám
čecháčkovství? A říkám tomu také české podučitelství. A české chalupnictví.
Říkám tak neuvěřitelné směsi intelektuální nedochůdnosti a mravní či
charakterové slabosti, se kterou je možné se na světě setkat pouze v Čechách,
kdybych měl náladu žertovat, řekl bych, že je rysem vysoce originálním.
Intelektuální nedochůdností – může být různá – myslím zde nedovzdělanost
omezeně zakrnělou úzkým domácím obzorem, ale cítící se přitom drze na výši
jakýchkoliv světových a vůdčích úkolů, neboť je osobivá, závistivá a
ctižádostivá.“[41] Dle Černého interpretace přestáváme být sami
sobě učiteli, až z toho jednoduše hloupneme a chováme se jako hlupáci.
Ale zpět ke Kosíkovi. Z těchto
„malých českých poměrů“ vzešli dle Kosíka právě také tuneláři. Možná není
každému zřejmé, že čeština se prosadila v mezinárodním pojmosloví hned
dvakrát. Jednak slovem robot, podruhé
slovem tunelování.[42]
Termín tunelování byl poprvé použit
v České republice v první polovině 90. let minulého století a ihned
se rozšířil za hranice našeho státu. Do té doby angličtina užívala pouze pojmu asset stripping (ve smyslu vzdalování
aktiv), po zdomácnění našeho slova často užívá také pojmu tunelling a stejně tak němčina, das
Tunnelling. Každopádně šikovné české ručičky touto činností dokážou plodit
peníze. Opět důležitou roli hraje čas, který jak známo dle křesťanské tradice
patří Bohu. Ale na to už dnes nikdo nehraje. Takže podle Kosíka to tunelář se
svými vytunelovanými prostředky provádí následovně: „Tuneláři nezakopávají
podvodně získané prostředky jako zlatý poklad do země, ale vrhají je na trh,
aby pracovaly a přinášely úrok.“[43] Kosík
není s transformací ekonomiky v České republice vůbec spokojen.
Prohlásil, že restaurace kapitalismu v Čechách probíhá podle scénáře, o
němž se zdá, že ho psali společně Hašek a Kafka: „uskutečňuje se jako fraška“.[44] A
fraška jde Čechům někdy opravdu dobře! Ale nebuďme k sobě tolik kritičtí. Jsme
přeci tzv. „rozpočtově odpovědní“, na rozdíl od Řecka. Bojovat s korupcí
však opravdu neumíme. Umíme odvolávat z funkcí schopné lidi, aktuálně
Jiřího Pospíšila, nyní už bývalého ministra spravedlnosti. Transperency international, hlídací pes (watchdog) proti korupci, na jeho odvolání muselo ihned reagovat.
Hned 27. 6. 2012 vydala tato nezisková mezinárodní organizace zprávu, kde se
píše: „Justice a zejména státní zastupitelství začíná důsledně vyšetřovat
trestnou činnost, což vede k navrácení důvěry občanů. Odvolání ministra
právě v tomto momentě je nepochybně krokem zpět při procesu ozdravování
české společnosti a omezení míry korupce v zemi.“[45]
Ptá-li se Kosík, kdo je za tunelování zodpovědný, odpoví si: „My všichni,
politici nahoře i obyčejní lidé dole. Každý nese svůj podíl viny. Politici měli
dříve a důrazněji pozvednout svůj hlas, občani měli být všímavější. Všímavost,
nevšímavost, všimné – kouzelná slova. Co dělal občan, když se kradlo ve velkém?
Buď prý pokoutně kritizoval (ale nevyhledal svého
poslance), nebo se s nevšímavostí k věcem veřejným věnoval svým
zájmům.“[46] Konec konců, nikdo nám
však neradil, co konkrétně máme a můžeme dělat při správě své res-publiky. Ach
ta česká pohodlnost.
Milan
Machovec (1925-2003), během „Pražského jara“ odvrácený od marxismu,
upozorňuje, že mezi Čechy dnes není dostatek osobností, zejména střední a
mladší generace. Mladíci, jako byl tehdy Masaryk nebo Václav Černý, jsou již
mrtví. A Machovec je ještě kritičtější: „Pár filosofů a vědců, kteří jakž takž
věcem šířeji rozumějí [později jmenuje alespoň Havla], je na sklonku života a
za nimi nevidím snad nikoho ani ve vládě, ani v opozici, ani ve vědě, ani
ve filosofii, komu bych mohl věnovat svůj obdiv a důvěru. Jsou to dílem
ekonomisti typu pana Klause, kteří si myslí, že všechno vyřeší jenom
ekonomicky. To je myšlení nízké, vlastně vulgárně marxistické.“[47]
To, že si Machovec nemá koho vážit, označuje za bolest svého stáří. Na sklonku
svého života Machovec posílá věcný vzkaz mladým lidem, který zní: „snažte se
být aktivní, dělat co milujete, a milovat to, co děláte. Toť vše.“[48]
K situaci po r. 2003 se již vyjádřit nemohl, neboť od této doby již není
mezi námi. Filosof Machovec se k aktuální pozici Čechů nikdy příliš
nevyjadřoval. Jeho doménou bylo vedení dialogu mezi křesťany a marxisty, což
prokázal zejména ve druhé polovině 80. let. Čím dál více tíhl
k tomismu.
Posledním autorem, který výrazně
analyzoval „myšlení Čechů“ je historik a publicista Dušan Třeštík (1933-2007). Několik Třeštíkových myšlenek bylo
zmíněno v konfrontaci s Patočkovou otázkou, co jsou Češi. Na Třeštíka
je nutno podívat se blíže, jelikož on patřil v České republice mezi jedny
z mála postmoderních intelektuálů, kteří své názory a úvahy reflektovali
v denním tisku prostřednictvím esejí. Věřte, že jeho úvahy nebyly
vystřiženy jako z klasického žurnálu a často působily provokativním dojmem.
Jedním z jeho velkých témat byl
národ Čechů. Precizně dokázal pracovat s historickými prameny a dávat
jim aktuální hodnotu. Tím se také mohl stát výborným analytikem současného dění
(nechyběl mu mezinárodní rozhled díky čtení zahraničního tisku), byť nebyl
povoláním politolog, sociolog, ani novinář nebo filosof. Vzhledem k tomu,
že kalkuloval s pojmem národ jako s obecným pojmem, představil nám zjednodušeně
český národ takto: „Milí Čechové, ve skutečnosti neexistujete, jste komunitou
žijící jen ve své představě.“ Třeštík si
ovšem dobře uvědomoval, že existující pojem národnost (národ) nyní splývá i
s občanstvím. Nejsme ale Čechy z toho důvodu, že mluvíme česky, „ale
proto, že jsme občany České republiky a do ní vkládáme své společné cíle a
zájmy. Z toho důvodu je nutno mluvit o národu jako o jednotě těchto zájmů.
Stále nám chybí takové to uvědomění si své přirozené jednoty. Svůj národ bychom
si měli znovu vymyslet, tentokrát „jako skutečně demokratický, bez pověr a
iluzí“.[49]
Třeštík je v tomto ohledu za jedno s Václavem Havlem, který říkal, že
musíme vědomě a usilovně pracovat na přeměně národa z kolektivistické
„smečky štěkající na všechny, kteří k ní nepatří“ v národ autonomních
jedinců… Z přirozených Čechů „krve a jazyka“ se musíme stát Čechy-občany této
republiky, ne svým narozením, ale svým rozhodnutím. Nově vymyšlenému národu by
měl být také dán nový občanský a demokratický háv.[50]
Pokud jde o charakteristiku českého
národa jako takového, pak ho Třeštík dokáže zhodnotit jak kriticky, tak také
velice pozitivně. Nemá sebemenší problém napsat, že jsme se chovali jako
hlupáci a nevíme, jak se z této pozici plně vykroutit. Podobně jako naše
osvícenecká generace jsme liberální, tolerantní, ale zároveň skeptičtí a hned
tak někomu neskočíme takříkajíc na špek. Svou esej Ne ráj, ale postmoderní očistec Třeštík uzavírá optimistickou osobnější
promluvou ke všem Čechům: „Vážení a milí Češi, nemusíte se ohlížet po
Evropanech, jste jimi, protože jste nedůvěřiví, zdrženliví a snášenliví,
pokojní a rozumní. Protože děláte, co umíte, většinou slušně a bez humbuku.
Protože vás takovými udělaly vaše moderní dějiny, dějiny malého, plebejského,
ale nebývale úspěšného národa.“[51]
Dalo by se pokračovat
v myšlenkách ještě dlouho. Kapitola si nekladla za cíl podat co
nejucelenější přehled na pohled současných Čechů. Pouze prostřednictvím
několika intelektuálních volnomyšlenkářů prostě zhodnotit situaci tak, jak se
jim (nám) na první pohled jeví. Mnoho dalších podnětů ke zhodnocení by jistě
poskytla žurnalistika. Ta však v této eseji nemá své pevné místo. Ovšem i v žurnalistice se často
reflektují solidní výzkumy či názory. V tomto ohledu zmíním ještě ony
psychologické výzkumy, na něj jsem odkazoval již v úvodu. Díky výzkumu
polských a českých psychologů a sociologů si můžeme popsat Poláka i Čecha a
dojít tak k určitému srovnání. Článek vyšel v den zápasu mezi Českem
a Polskem na letošním Euru, který jsme vyhráli v poměru 1:0. Nesl
podtitul: Nový výzkum ukazuje, že Češi a Poláci mají k sobě blíže než Češi a
Slováci. Když měli polští vysokoškoláci popsat typického Poláka, dali
mu vlastnosti jako: psychicky labilní, snadno se nechá vyvést z rovnováhy
a trpí depresivními stavy. Není introvertem, ani extrovertem. Není jednoznačně
ani novátorem, ani tradicionalistou. Je navíc spíše nepřátelský, neochotný
pomoci druhým, je povýšený a zahleděný do sebe. Své povinnosti plní
v přiměřené míře. O stereotypech se říká, že zveličují vlastnosti reálných
lidí a z faktické pravdy v sobě mají jen málo. Psychologové se
v posledních letech věnují právě zkoumání přesnosti stereotypů. Dosud
publikované výsledky ukazují na to, že národní stereotypy naprosto nekorespondují
s reálnou situací, lépe řečeno s vlastnostmi reálných lidí. Jedinou
výjimkou jsou Poláci. V Polsku je opakovaně zaznamenávána shoda mezi
národním stereotypem a vlastnostmi skutečných lidí. V rámci českého
výzkumu se také překvapivě zjistilo, že stereotypní představy o typickém
Čechovi se podobají nikoli Slovákovi, ale právě typickému Polákovi. Stejně jako
Polák, také typický Čech je „psychicky labilní, nepřívětivý a svědomitý tak
akorát“, ve srovnání s Polákem je ještě o něco méně společenský a otevřený
novému. Polákovi se Čech nepodobá jenom tím stereotypním pohledem, ale také ve
skutečnosti. Jsme psychicky nestabilní, nepřívětiví a dokonce prý o něco méně
svědomití, než Poláci. Neprávem si však připisujeme oproti Polákům vyšší míru
družnosti a otevřenosti novému. Náš severní soused o Češích hovoří jako o
milých, zdvořilých a sympatických lidech, leč poněkud zdrženlivých.
Nepřekvapuje, že vnímají také náš odlišný přístup k náboženství, když se
pozastavují nad tím, že pracujeme na zahrádkách také v době nedělního
klidu.[52]
Zkuste se sami zamyslet nad tím, zda
nám naše české vlastnosti vlastně vyhovují. Nebo je na čase s tím něco
dělat. Otázkou zůstává, můžeme-li se jako národ změnit a je-li to vůbec nutné
nebo žádoucí.
ZÁVĚR
Můj příspěvek rozhodně nebyl čistě filosofickou
studií. Bylo to také záměrem. Filosofický problém a úvahy s ním spojené jsem
sdílel s postřehy sociologů, politologů, psychologů, historiků či
publicistů. Byť jsem sám historikem, záměrně jsem se vyhnul fenoménu českého
národního obrození a důkladnému zkoumání nacionalismu v českých zemích.
Snažil jsem se práci držet v rovině aktuálnosti. Pokud už jsem zmiňoval
něco z historie, vždy to mělo mít nějakou souvislost nebo konfrontaci se
současnou situací. Shrňme si tedy, o co jsem se vlastně pokoušel.
Hlavním úkolem bylo zjistit, jakým
způsobem chápou čeští filosofové vlastní národ. Odpověď není jednoduchá. Ve
svém přístupu k charakteru českého národa se autoři dosti liší, pokud se
tomuto tématu zrovna nevyhýbají obloukem, což je časté. Nejprve bylo nutné
definovat si pojem národ. V jeho vymezení panovala celkem shoda. Jde o
vymyšlený celek, ve který jsme začali postupně prostě věřit, a je to dobře.
Aristotelský přístup k národu jsme zamítli. V tom, jak
charakterizovat onen český národ už ale panovala mezi filosofy nejednotnost.
Zatímco Patočka se pro definici národního charakteru obrací příliš do minulosti
k našim velikánům, Patočka s Třeštíkem preferují charakterizovat národ
z nynějších postojů a situací. Žádná národní hrdost z minulosti
jednoduše nemá vyplynout, a pokud ano, je to hrdost zpátečnická.
V současnosti nejzajímavějším
filosofickým dílem pro mé téma je Domov a
dálava od Erazima Koháka. Kapitoly, kde se dívá Kohák přímo do historie,
jsem záměrně opomenul a soustředil se na jeho vlastní pohled na aktuální
situaci, respektive dobu nedávnou (80. a 90. léta, které dává do konfrontace).
Český národ podle Koháka v dnešním světě pouze nicuje, nemá problémy, se kterými se musel v době předlistopadové
dennodenně potýkat. Nic nás vlastně netrápí a my s tou současnou pohodou
jednoduše neumíme správně naložit. Sami ani netušíme, na co máme být vlastně
hrdí, jaké máme další vize, o tom už ani nemluvě. V běžném shonu se
snažíme zabezpečit pouze sebe nebo svoji rodinu. Kohák ovšem optimisticky
dodává, držme se s Evropou, ale zůstaňme v tomto globalizovaném světě
sví.
V kapitole s názvem Léta 1989 a 1993 jako mementa velkých proměn
jsem se snažil zhodnotit názory dalších filosofů na to, zda to, co se tehdy
odehrálo, mělo nějaký významný dopad na událost post-ea. Očekával jsem také, že filosofové budou novou dobu více
opěvovat, zatímco jsem se dočetl o názorech spíše skeptických. Karel Kosík je
po vzoru V. Bělohradského velkým kritikem Severoatlantické aliance, instituce,
v níž setrváváme z ryze pragmatických důvodů. V restauraci kapitalismu v ČR vidí
možnost nového zvláštního způsobu podnikání, pro nějž se uplatnil zcela nový,
později světový, název tunelování.
Neříká, že se předtím a jinde než u nás netunelovalo, ale my jsme tuto činnost
dovedli ad absurdum. Dává za vinu
české společnosti, že se proti této podnikavé činnosti nechtěla bránit, ale pak
dochází k názoru, že jí k tomu vlastně nikdo nedal pokyn, v čemž
se opět projevila česká pohodlnost a lenost. Jeho kolega, Milan Machovec,
současnou situaci bohužel spíše pouze glosoval, když poznamenal, že
v současné české společnosti není velkých lidí a nemá si proto koho vážit.
Na okraj zmínil jen Václava Havla, jenže ten je v současnosti také již po
smrti, takže nemáme nikoho. Průšvih nastává zejména v době prezidentských
voleb, kdy voláme osobnosti situace neznalé, buď do Čech přivandrovalé (Tomio
Okamura) nebo od situace odtržené, protože se jim zalíbilo v USA (Jan
Švejnar). Když už není z koho vybírat, nepohrdli bychom ani spícím
politikem (Karel Schwarzenberg) nebo odpovědným politikem s komunistickou
minulostí (Jan Fischer). Tito lidé mají nepochybně své kvality, ale obecně jsme
v pasti. Velké osobnosti nám zcela jistě chybí a odvolaný ministr Pospíšil
se nechal slyšet (Hydepark, ČT24, 28. 6. 2012), že mladí lidé nechtějí
vstupovat do politiky, což je nepochybně důsledek a možná i příčina špatně
vykonávané politiky v České republice.
Přes svou časnou kritičnost zůstával
optimistou D. Třeštík. Jelikož nám stále chybí určité uvědomění si přirozené
jednoty, měly bychom si národ opět znovu
vymyslet a dát svému národu nový, občanskou-demokratický vzhled. U českého
národa vyzdvihuje vlastnosti jako je liberálnost, tolerantnost, ale nechybí nám
ani jistá dávka skepse. Je nutné vystoupit ze stínu národa hlupáků, švejků a
čecháčků, který si sebou někteří často do dnešních dob táhneme. Nemůžeme se
neustále ohlížet po Evropanech, protože to my jimi jsme a tu se nám daří lépe,
tu méně, ale rozhodně už nejsme plebejským národem, na který se občas bohužel
stále odkazujeme.
Mým přáním je, abychom se vždy
řídili morálním imperativem našeho bývalého prezidenta Václava Havla, který
říkal: „Pravda a láska musí zvítězit nad lží a nenávistí.“ Tato slova neplatila
pouze během sametové revoluce, ale mají platnost dodnes, zdaleka nejde jen o pravdoláskařství, jak se tomu někdy
s pejorativním nádechem říkává. Nehledejme stále někde vzory, buďme sami
sebou, ale bez té ostudy a nezodpovědnosti.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
POUŽITÁ
LITERATURA
Monografie,
články, studie:
Chalupný, E., Národní filosofie československá. I.
Národní povaha, Praha, Vlastním nákladem 1932.
Černý, V., Paměti III., Brno, Atlantis 1992
Gellner, E., Národy a nacionalismus, Praha, Hříbal
Josef 1993.
Hejdánek, L., Národ a nacionalismy. Úvahy o roli
idejí a ideologií, Reflexe 93/9, s. 2-17
Heywood, A., Politické ideologie, Plzeň, Aleš Čeněk
2008.
Hroch, M. (ed.), Pohledy na národ a nacionalismus.
Čítanka textů, Praha 2003.
Hrubec, M. – Pauza, M. – Zumr, J. et al., Myslitel
Karel Kosík, Praha, Filosofia 2011.
Hutňanová, Z. (ed.), Ferdinand Peroutka 21. století,
Příbram, Památník Karla Čapka ve Staré Huti 2005.
Hřebíčková, M. – Leix, A. – Graf, S., Poláci nás
milují. In: Lidové noviny, roč. XXV, č. 141, 16.-17. 6. 2012, s. 21-22.
Kohák, E., Domov a dálava. Kulturní totožnost a
obecné lidství v českém myšlení, Praha, Filosofia 2010.
Kosík, K., Poslední
eseje, Praha, Filosofia 2004.
Nodl, M., Dekret kutnohorský, Praha, Nakladatelství
Lidové noviny 2010.
Patočka, J., Co jsou Češi?, Praha, Panorama 1992.
Peroutka, F., Jací jsme. In: Týž, O věcech obecných
I, Praha, Státní pedagogické nakladatelství 1991, s. 19-21.
Pithart, P., Paradoxy rozchodu: filozofická a mravní
východiska a evropské paralely. In: Vodička, K. (ed.), Dělení Československa.
Deset let poté, Praha, Volvox Globator 2003, s. 183-185.
Rak, J., Bývali Čechové. České historické mýty a
stereotypy, Jinočany, H & H 1994.
Rejai, M., Political ideologies. A comparative
Approach. New York-London, M. E. Sharpe 1991.
Thurnher, R. – Röd, W. – Schmidinger, H., Filosofie
19. a 20. století III. Filosofie života a filosofie existence, Praha, Oikoymenh
2009.
Třeštík, D., Češi. Jejich národ, stát, dějiny a
pravdy v transformaci. Texty z let 1991-1998, Brno, Doplněk 1999.
Třeštík, D., Češi a dějiny v postmoderním
očistci, Praha, Nakladatelství Lidové noviny 2005.
Vlachová, K. – Řeháková, B., Národ, národní identita
a národní hrdost v Evropě, Sociologický časopis 40, roč. 40, s. 489-508.
Žďárský, P. (ed.), Hovory s Milanem Machovcem,
Praha, Akropolis 2008.
Webové
odkazy:
http://cechacek.nazory.cz/.
http://janschneider.blog.idnes.cz/c/127629/Ne-kazdy-Cech-je-cechacek-ale-kazdy-cechacek-je-Cech.html
http://krejci.bigbloger.lidovky.cz/c/89142/Cechackovstvi-a-cechacek.html
http://www.nuigalway.ie/ssrc/programmes/conferences.html
http://www.transparency.cz/dnesni-odvolani-mistra-spravedlnosti-premierem-vyraznym-osla/
RESUMÉ
Práce
se pokouší zachytit aktuální pohled na český národ okem českého filosofa.
Názorová platforma není sice tak široká, přináší však zajímavé postřehy.
V příspěvku se setkáte s názory filosofů Hejdánka, Patočky, Machovce,
Kosíka, které budou trefně doplňovány esejistickými úvahami historika Dušana
Třeštíka nebo ze starší generace novinářem Ferdinandem Peroutkou. Součástí
příspěvku jsou také dvě důležité socio-psychologické studie, které vypovídají
jednak o národním českém stereotypu, ale zároveň shromažďují data, jež popisují
český národ a společnost na základě faktů a zkušeností samotných lidí.
[1] Gellnerovo myšlení
shrnula konference s názvem The
Social and Political Relevance of Gellner´s Thought Today, 2005. Cf.
http://www.nuigalway.ie/ssrc/programmes/conferences.html, 24. 6. 2012.
[2] Kohák, E., Domov a dálava. Kulturní totožnost a obecné
lidství v českém myšlení, Praha, Filosofia 2010.
[4] Heywood, A., Politické ideologie, Plzeň, Aleš Čeněk
2008, s. 159.
[5] Texty
k nacionalismu shromáždil ve sborníku Hroch, M. (ed.), Pohledy na národ a nacionalismus. Čítanka
textů, Praha 2003.
[6] Gellner, E., Národy a nacionalismus, Praha, Hříbal
Josef 1993. V originále citát zní: „It is nationalism which engenders
nations, and not the other way round.“
[7] Nodl, M., Dekret kutnohorský, Praha, Nakladatelství
Lidové noviny 2010, s. 126-127, důsledně hovoří o univerzitním národě, byť prameny užívají termín nacio bohemorum. Navíc mé tvrzení je podpořeno Nodlovým
bádáním, který konstatuje absenci „jakýchkoli vyhraněných nacionálně
motivovaných sporů na pražské univerzitě…“, stejně jako absenci „dokladů o
střetech mezi etnicky a jazykově českými a jazykově německými příslušníky nacio bohemorum.“, Tamtéž, s. 127.
[8] Hejdánek, L., Národ
a nacionalismy. Úvahy o roli idejí a ideologií, Reflexe 93/9, s. 2.
[9] Tamtéž, s. 2.
[11] Rejai, M., Political ideologies. A comparative Approach.
New York-London, M. E. Sharpe 1991. s. 28 n.
[12] Hejdánek, L., Národ a nacionalismy, s. 16-17.
[13] K vymezení
těchto prvků Vlachová, K. – Řeháková, B., Národ, národní identita a národní
hrdost v Evropě, Sociologický
časopis 40, roč. 40, s. 491-492.
[14] Vlachová, K. –
Řeháková, B., Národ, s. 499.
[15] Rak, J., Bývali Čechové. České historické mýty a stereotypy, Jinočany, H & H 1994.
[16] Vlachová, K. – Řeháková,
B., Národ, s. 501.
[18] Patočka, J., Co jsou Češi?, s. 12.
[19] Tamtéž, s. 13.
[20] Tamtéž, s. 99-100.
[21] Třeštík si tuto
otázku pokládá z toho důvodu, že Patočkova esej není nadčasová a vychází
až po revoluci, kdy Patočkovy myšlenky ztrácí jaksi své poslání.
[22] Třeštík, D., Češi. Jejich národ, stát, dějiny a pravdy
v transformaci. Texty z let 1991-1998, Brno, Doplněk 1999, s. 28.
[23] Třeštík, D., Češi, s. 29.
[24] Peroutka, F., Jací jsme. In: Týž, O věcech obecných I,
Praha, Státní pedagogické nakladatelství 1991, s. 19-20.
[25] Kohák, E., Domov a dálava, s. 301.
[26] Tamtéž, s. 304.
[27] Tamtéž, s.
306-307.
[28] Kohák
s termínem nihilismus v souvislosti se pojmem Nic nepracoval.
[29] Thurnher, R. – Röd,
W. – Schmidinger, H., Filosofie 19. a 20.
století III. Filosofie života a filosofie existence, Praha, Oikoymenh 2009,
s. 134.
[30] Hutňanová, Z.
(ed.), Ferdinand Peroutka 21. století,
Příbram, Památník Karla Čapka ve Staré Huti 2005, s. 7.
[31] Kohák, E., Domov a dálava, s. 340.
[33] Kohák, E., Domov a dálava, s. 358.
[34] Tamtéž, s. 375.
[35] Pithart, P.,
Paradoxy rozchodu: filozofická a mravní východiska a evropské paralely. In: Vodička,
K. (ed.), Dělení Československa. Deset
let poté, Praha, Volvox Globator 2003, s. 183-185.
[36] Jeho dílo shrnuje
sborník Hrubec, M. – Pauza, M. – Zumr, J. et al., Myslitel Karel Kosík, Praha, Filosofia 2011.
[37] Kosík, K., Poslední
eseje, Praha, Filosofia 2004, s. 12. Jeho texty, v této knize
otištěné, vycházely v letech 1997-2000 v Salonu, literární příloze
deníku Právo.
[38] Tamtéž, s. 13.
[39] Tamtéž, s. 83.
Převzato z Moravec, E., Ve službách
nové Evropy, Praha, Orbis 1940, s. 223.
[40] Dostupné z: http://cechacek.nazory.cz/.
Zde zajímavá zejm. kapitola O panu Čecháčkovi. Dále http://janschneider.blog.idnes.cz/c/127629/Ne-kazdy-Cech-je-cechacek-ale-kazdy-cechacek-je-Cech.html;
http://krejci.bigbloger.lidovky.cz/c/89142/Cechackovstvi-a-cechacek.html, vše
aktualizace 28. 6. 2012.
[42] K tunelování Kosík,
K., Poslední eseje, s. 86-88.
[43] Tamtéž, s. 87.
[45] Dostupné z: http://www.transparency.cz/dnesni-odvolani-mistra-spravedlnosti-premierem-vyraznym-osla/,
28. 7. 2012.
[47] Žďárský, P. (ed.),
Hovory s Milanem Machovcem,
Praha, Akropolis 2008, s. s. 178.
[49] Třeštík, D., Češi, s. 46. Na s. 50 Třeštík dodává, že
neexistuje etnikum nebo národ, který by si svou etnickou národnost
neuvědomoval. Jednoduše řečeno, etnikum,
které si svou etnicitu neuvědomuje, není etnikem.; podrobněji Týž, Češi a dějiny v postmoderním očistci,
Praha, Nakladatelství Lidové noviny 2005, s. 194-204.
[52] Hřebíčková, M. – Leix,
A. – Graf, S., Poláci nás milují. In:
Lidové noviny, roč. XXV, č. 141, 16.-17. 6. 2012, s. 21-22.
Žádné komentáře:
Okomentovat